lördag

old geezer, shrimp pleaser..

Jag borde måla, jag borde måla, jag borde måla, jag borde måla, jag borde måla. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger till mig själv att jag verkligen borde sätta mig ner och måla de tre tavlor som jag har lovat. Det funkar inte riktigt så. Igårkväll hade jag en en finfin planering inprogrammerad i mitt huvud för idag. Jag skulle uppp tidigt och promenera en bit, äta en nyttig frukost och sen sätta mig ner och måla för brinnande livet.
Istället vaknade jag klockan 14.05, klev upp och smörstekte lite svamp som jag åt på massor av mackor och nu sitter jag här utan minsta lust att plocka upp penseln. Det är just det där "måstet" som tar kål på inspirationen. Jag har dagar, veckor, ja till och med månader då jag inget hellre vill göra än att måla, måla, måla. Men då gör jag det bara för mig själv, för att jag känner för det just då. När någon, som nu, ber mig att måla tavlor så fort som möjligt till dem, åker trotset fram. Nu? tsss, jag målar väl när jag känner för det, här ska ingen komma och bestämma, skriker trotset i mig. Och jag vet.. att så länge jag känner det där måstet över mig så kommer jag tycka att det är jättetråkigt att måla, jag kommer nog göra det i alla fall efter ett tag. Men jag kommer då sannerligen inte njuta av det.

2 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Inte för att jag målar - men jag känner igen mej ändå! Vill sitta och vänta in inspirationen, men den verkar ha dött... ibland i a f...

Anna sa...

ja, ibland måste man göra saker utan inspiration även fast man skulle kunna göra det mycket bättre om man hade det. Livets alla måstenn.. Suck :D