onsdag

The way we look to us all, the way we look to a distant constellation..


Hittade en artikel tidigare i veckan om överanalysering av tankar där sex stycken påståenden målades upp som klara symptom. påståendena var:

  • jag tänker på hur ensam jag känner mig.

  • jag tänker på hur passiv och omotiverad jag känner mig.

  • jag går igenom gamla händelser i huvudet och önskar att det hade gått annorlunda.

  • jag tänker på hur upprörd och orolig jag känner mig, och varför.

  • jag tänker på alla mina misslyckanden, brister och misstag.

  • jag frågar mig själv varför jag inte klarar av olika saker bättre.
Psykologen Susan Nolen-Hoeksema ansåg att denna folksjukdom med tankeanalysering var väldigt vanlig bland kvinnor och definitivt kan förstöra mer än vad man tror att den kan göra.
De som tänker och analyserar för mycket får sina egna liv att verka mer besvärliga och de blir också mer stressade.
Dessutom skadar tankarna deras relationer, eftersom andra blir irriterade på deras oförmåga att lägga det förflutna bakom sig.
Depressioner kan även det lätt uppstå ur dessa negativa tankemönster.
"Utmärkande för människor som tänker för mycket är att de gång på gång går igenom det förflutna, nutiden och framtiden - men utan att gå vidare till nästa fas: problemlösningen"
Orsaken till denna tankeanalysering är av en rätt så bortskämd art. Människor idag tycker sig ha rätt till fler saker - vi förväntar oss en massa pengar, ett jobb vi älskar, ständigt tillfredsställande relationer och att vi ska må bra större delen av våra liv. När det sen inte blir så accepterar vi inte det som en del av livet.
Istället ägnar vi orimligt mycket tid och energi till att grubbla över varför.
Anledningen till att det är mer vanligt bland kvinnor är att vi kvinnor oftare definierar oss utifrån våra förhållanden och på vad andra tycker om våra förhållanden, än vad män gör.
Så när vi befinner oss i ojämlika eller osunda förhållanden så kan det skapa katastrof i hela vår tillvaro.

Det man kan göra för att förhindra att tänka och analysera för mycket, är till exempel:
Att helt enkelt inse att det inte hjälper att tänka för mycket, vilket ju kan vara lättare sagt än gjort när tankarna flyger okontrollerat,
Att inte sitta still utan vara ständigt aktiv.
Att boka in en cirka tio minuter om dagen då man faktiskt får fundera och grubbla sönder sig själv, när man då får den specifika tiden så framstår problemen inte lika viktiga längre.
Att vara ledsen - men sedan gå vidare sluta fundera på vad man känner och bara acceptera att man känner.
Att sänka sina förväntningar acceptera att andra människor inte tycker likadant som en själv, när man accepterar det har man inte längre samma behov av att förstå andra människor.
Att förlåta och gå vidare släppa ilskan utan att för den skull anse att det man tidigare tyckte var fel nu tycker är rätt.
Att brainstorma och planera fundera med hjälp av papper och penna på möjliga lösningar på ett problem och sedan gå tillbaka och utvärdera för- och nackdelar med varje lösning.
Att börja smått genom att ta ett litet steg bryter man handlingsförlamningen.
Att ta hand om sin kropp Gå och lägga sig tidigare, äta nyttigare och dricka mindre.

Inga kommentarer: