måndag

Gallagher vs Gallagher


Det här är nånting jag hakar upp mig på just nu. Människor som i princip är så släkt man kan bli men ändå inte alls är släkt.
Bilderna visar Peter Gallagher och David Gallagher.
De delar förutom efternamn både ögonbryn, ögon, mun och näsa + att de båda är irlands-amerikanska skådespelare. Skulle jag lägga en snabb gissning så skulle jag tippa på att de var far och son. Men nej, nej, nej så är inte fallet. De är helt fullkomligt totalt o-släkt.
Så nu är frågan..
Har jag haft en liten gnutta för mycket fritid när jag har suttit i min lägenhet och kännt mig frustrerad över det?

2 kommentarer:

bi - satsen sa...

Man skulle eventuellt kunna tycka att du kanske grubblat för mycket över det, men jag tänker inte kasta sten i glashus eftersom jag ofta gör mig skyldig till samma brott. Istället så säger jag såhär:

Du har snubblat över en lightvariant av ett mycket intressant vetenskapligt fenomen. Nämligen konvergent evolution.

Konvergent evolution innebär att två djur eller växtarter kan vara extremt lika varandra utan att på något sätt vara släkt. Dom kan ha befunnit sig på två helt olika platser på jorden i miljontals år och inte dela nästan en endaste dna-tråd med ändå se ut som bror och syster(metaforiskt då alltså).
Detta kan bero på väldigt små eller väldigt stora likheter i miljöerna dom lever. En stor likhet är tillexempel att fiskar lever i vatten vilket gör att dom flesta fiskar ser ungefär likadana ut trots att dom kanske inte är släkt. En mindre likhet kan vara bristen på tilexempel Hackspettar vilket har gjort att Ayay-lemurerna har ett väldigtväldigt långt finger som dom gräver i barken med på träd, precis som..uuhh nu kom jag inte ihåg vilket det andra djuret var..men det finns ett annat som har evolverat fram en exakt likadan pryl på andra sidan jorden... usch vad långt det blev.

Eftersom båda skådisarna är människor dock och troligtvis delar ganska mycket genetiskt material så är det inte riktigt samma sak..men en lightversion.

dessutom låter det fint. Convergent evolution. på engelska.

Anna sa...

convergent evolution låter faktiskt fint :) det är som både störigt och väldigt roligt när det kan bli sådär.
Särskilt när de heter samma efternamn också..
Jag har även jag en dubbelgångare som bara bor 5 mil ifrån min hemby, ibland när jag vill känna mig lurig så brukar jag säga att hon är min syster.